Urolige tider i Nepal, hvordan går det med landet – og skolebibliotekene
Vi i Promis Qualify har siden 2018 arbeidet sammen med Education for Life i Nepal, og bidratt til støtte til skoloebøker og skolebiblioteker.
Grunnet årets uroligheter tok vi en prat med Øydis Raddum som leder EFL i Norge og Meena, vår representant i Nepal, som sammen med mannen reiser ut med bøker. Vi ønsket å høre hvordan uroligheter og opptøyer påvirker innbyggere og arbeid innenfor samfunnkritiske områder, og for å forstå bakgrunn og situasjonen bedre.
Det ble en varm og sterk prat som setter vår hverdag i perspektiv.
Hvordan har opptøyer påvirket den ‘vanlige’ innbygger i Nepal?
Situasjonen har normalisert seg noe, men det er fortsatt uroligheter. Monumentsbygninger som parlamentsbygningen og andre er borte. Det nærmer seg valg, og den politiske situasjonen er ikke optimal, men hovedsaklig går alle aktiviteter som før.
Det er også uliketer mellom by og land. Innbyggere i byene er mest påvirket, og det er også her i stor grad den yngre generasjon, ‘GenZ’, bor. Landsbygdene er i stor grad upåvirket, de lever i fred og harmoni og utfører sine daglige oppgaver som før.
Hvordan har dette påvirket samfunnsarbeid i Nepal?
Samfunnsarbeid kan heldigvis fortsette som før, vi ble midlertidig påvirket og forsinket, men arbeidet har ikke stoppet opp på noen måte. Skolesystemet har fortsatt det gode samarbeidet med oss og støttet oss hele veien, og vi arbeider videre med å etablere bibliotek og få bøker ut til barna.
Hva er bakgrunnen for opptøyene, og hva håper man kommer ut av det?
Bakgrunnen er i stor grad fortvilelse over korrupsjon i landet, og et ønske om å få en slutt på dette. Det var veldig voldsomt, men vi trengte det, vi trengte opprøret fra GenZ. Vi har hatt så mye korrupsjon i landet, at det var en tid for dette.
Vi har et kommende valg, og det er fortsatt uro, men det er viktig å formidle at vi har det bra, vi har ingen restriksjoner på reise og vi kan bevege oss fritt. Arbeidet går sin gang og det samme med skoler.
Hva ser planene videre for vårt felles prosjekt?
Vi har akkurat startet opp Fase 3 med å reise ut med bøker til flere skoler, og gleder oss til å få fullført det.
Vi vil også fullføre Fase 4 før jul. Dette er viktig arbeid, da skolebøker og bøker blir tilgjengelig for flere, og det gir næring til drømmer. Nå kan de drømme om å bli piloter, doktorer eller hva de vil når de ser mulighetene som er der. Og dette fordi de har bøker tilgjengelig.






