Rebel Share arrangement 15/11 «Ta tempen på produktorientering»

Av Brit Høvik Jørgensen.

På en litt kald, men fin onsdag kveld var det mange som gikk i retning av Rebel etter arbeidstid for å få med seg et gratis arrangement om produktorientering som PROMIS-familien (PROMIS, PROMIS Navigate og Promis Qualify) inviterte til. Først ble det «mingling» og pizza i Rebel sine tøffe lokaler for de mer enn 100 fremmøtte, så startet arrangementet med tre spennende reiser som foredragsholderne tok oss med på.

Statens Pensjonskasse

Først fikk vi bli med Statens Pensjonskasse (SPK), ved Andrea Halvorsen og Mette Gjertsen, på deres reise. De startet med smidig utvikling i 2006 og gjennomførte de påfølgende årene et vellykket, stort, smidig prosjekt (Perform). SPK har siden gjennomført en rekke tiltak for å lage hyppigere og mer treffsikre løsninger. Selv med kontinuerlige leveranser fungerte ikke alt som ønsket og når man i tillegg får store pensjonsprogram som skal løses, måtte man gjøre tiltak for å løse opp i det som «lugget». I perioden 2019-2021 forsøkte man gjennom ulike organisasjonsgrep å finne ut hvordan man mest effektivt løser oppgavene man har. I 2022 ble produktorganisering valgt som metode. Produktteamene fikk mye mer ansvar enn tidligere. Det ble jobbet mye med å lage gode mål og man gikk bort fra veldig detaljert planlegging og oppfølging. Teamene man etablerte er autonome. Utviklingsmetoden som man valgte å benytte er «Tight-Loose-Tight. Nye arbeidsmåter har gitt utfordringer og det jobbes kontinuerlig med å få inn en produktorientert kultur i selskapet, men organiseringen har gitt ønskede resultater.

Fremtind

Fremtind, ved Paola Aarbakke, tok over stafettpinnen og fortalte om et løp de har, som er satt opp i form av 5 etapper. Det er 20-25 tverrfaglige team som jobber med ulike produkter og de har en stor produktportefølje. Første etappe gikk derfor ut på å definere produktområder. Neste etappe ble å se på avhengigheter på tvers av team og redusere disse. Tredje etappe hadde som oppgave å løse utfordringer som flere av teamene hadde felles, ved å etablere spesialistteam som bistår utviklingsteamene ved behov (Design team, Utviklingsverktøy team, Testautomatiserings team, Testdata). Etappe 4 hadde fokus på målstyring og en viktig del av etappe 5 er en metode de kaller smidigkvadraten; Modenhetsgrad og en oversikt over hvor de er innenfor ulike produkter og områder innen hovedgruppene: Strategi, Prosess, Struktur og Teknologi, i tillegg til Folk.

R

Ruter

Så fortalte Karoline Mortensen fra Ruter# om deres reise. Digitaliseringen i samfunnet har ført til store endringer for selskapet. De har ikke lenger passasjerer, men kunder «som krever mye». Kravene til informasjon både internt og fra kundene gir mange nye oppgaver til selskapet. Ruter startet med 4 autonome team i 2017 og nå er antall team oppe 30. Mål og avhengigheter på tvers med så mange team ble en utfordring. Svaret ble å starte på en reise for å bli mer produktorientert. Som en del av denne prosessen har de bestemt å etablere et eget selskap for digitale tjenester, innenfor Ruter. Dette etableres i 2024 og da fortsetter produktorienteringen der.

Paneldebatt

Avslutningsvis ble det tid til en paneldebatt og hovedtemaene var fordeler med produktorientert utvikling og hva som er utfordringene. Takk til foredragsholderne som ærlig og innsiktsfullt delte både suksesser og utfordringer de har opplevd på sine endringsreiser. Vi tar med oss mange læringspunkter og gleder oss til å følge selskapene videre. 

Kort oppsummering fra diskusjonen