Promis Qualify i stereo
Promis Qualify er et lite firma, men jammen har vi to utøvende rockemusikkere blant oss. Haavard er vokalist og frontfigur i hardrocckbandet Agvald, mens Pål spiller keyboard i party- og coverbandet Bulle Bella Band. Lørdag 5/11 hadde det seg slik at begge hadde konserter, Agvald på MIR og Bulle Bella Band på Onkel Blaa.
Så, har testledelse noe felles med det å spille i et rock’n roll band?
Les teksten og gjør deg opp en mening.
Her er deres historie (Haavard i rød tekst og Pål i blå):
Vi starter med lørdag og da litt sent, er jo rock’n roll!
10:30 Oppvåkning og kaffe
11:00 Avtale soundcheck med lydmann og informere bandet som varmer opp om tider, samt Agvald.
12:00 Dusj og finne frem egnet tøy for kvelden. Hører på Alice in Chains og ASR for å komme i “mood”
14:00 Jeg burde ha vært på soundcheck som har starta, men oppdaget at om jeg blir forsinket så setter bandet opp backline. Jeg skal jo tross alt bare benytte en mikrofon og trenger ikke stresse.
15:00 Ankommer soundcheck og vi kjører igjennom 2 låter og lyden er perfekt.
15:30 ASR (anti-social rejects) har fått vekket trommisen og starter sin soundcheck. Vi er backstage på MIR og har svært rom, eget kjøleskap med to øltyper og potetgull. Livet er ganske så bra.
16:15 Blir plukket opp i bil av den ene gitaristen. Han har allerede plukket opp lydmannen. Vi plukker deretter opp en kompis som skal være med. Vi skal spille på Onkel Blaa på Bekkestua, det tar en drøy time å kjøre fra Sarpsborg. Derfor stopper vi og handler med drikke.
17:30 Ankommer Onkel Blaa etter å ha strulet litt i Bekkestua. Onkel Blaa ligger litt bortgjemt. Her er allerede trommis, vokalist og den andre gitaristen på plass. De har bært inn PA, det meste av backline, trommer og keyboard, og det meste av dette er også satt opp. På Onkel Blaa vises cupfinalen mellom Stabæk og Brann på storskjerm, Onkel Blaa er som kjent Stabæk-fansen sin stampub.
17:40 Bassisten ankommer.
17:45 Etter å fått en øl i hånda og snakket litt med kjente og ukjente, beveger jeg meg til scenen for å sette opp mitt utstyr. Scenen befinner seg bak storskjermen. Der oppdager jeg at det er en skjerm andre veien som viser Manchester City – Fulham. Det sitter en håndfull mennesker der, mest barn, som heier på Haaland. Stabæk taper cupfinalen, men alle er likevel i godt humør.
18:00 Sulten! Og vi beveger oss mot en pizzasjappe på Løkka, får besøk av lydmannen.
18:30 Alt er rigget og lydprøven går som smurt. Blåser gjennom tre låter og alt er klart.
19:00 Trodde vi. Siden Stabæk spiller cupfinale og jentene fra laget etterhvert skal dukke opp på Onkel Blaa, skal et supporterband spille noen låter. Vi har altså et supporterband som support act! Det viser seg at dette supporterbandet er 6 stk som skal låne PA, mikrofoner, gitar- og bassforsterkere og trommer. Og de skal selvfølgelig også ha lydprøve. Til vår lydmanns stigende fortvilelse blir denne lydprøven lettere kaotisk og tar temmelig lang tid. Forkludrer selvfølgelig mange av innstillingene fra vår lydprøve.
19:55 Supporterbandets lydprøve er endelig ferdig og vi går på Egons for å få i oss litt mat.
20:00 Dørene åpna 18 og vi er tilbake på Mir, er noen folk allerede og mingling pågår. Godt vi kan slippe oss ned på backstage innimellom
21:08 Tilbake på Onkel Blaa etter et bra måltid på Egons. Ventingen på Stabæk-jentene begynner. Det begynner å ankomme folk som har vært på kampen.
21:30 ASR går på scenen og leverer et forrykende show innen hardcore punk kategorien.
21:40 Agvald skal på og levere i 1 t og 20 minutter. breie bein, riffa sitter, aldri for sein. Ikke et øye er tørt på hverken scene eller i salen.
22:00 Fortsatt ingen Stabæk-buss. Men Onkel Blaa er nummeret inntil tjåka fullt.
22:15 Der kommer bussen med Stabæk-jentene. Stabæk-hymnen fyller lokalet og stemningen er på topp.
22:33 Supporter-bandet går på scenen og leverer et utagerende og fartsfylt show.
23:00 Vi går av etter noe vi tror er et ekstranummer men vi glemte å nevne at det var det.
23:02 Supporter-bandet er ferdig, men fortsatt er scenen fylt av fotballjenter og andre i partymodus, som skal synge og rope og spille trommer.
23:21 Scenen er ryddet og rigget tilbake til opprinnelig oppsett. Vi kan endelig begynne konserten. Åpner med Enhjørning. Stemningen er på topp og holder seg gjennom hele konserten. Alle synger med på de sangene de kan. Og når vi drar i gang med Splitter Pine går det et hyl gjennom lokalet.
00:28 Pause. For å fylle opp med drikke.
00:45 Andre sett drar i gang med Syndere i Sommersol. Fullt fart både på scenen og i publikum. Flere vil være med på scenen og synge, og på Levva Livet gir forsvarsklippen Siri alt. Vi avslutter med Comfortably Numb, men får ikke lov til å gi oss. Så siste låt blir Knockin On Heavens Door. Noe de fleste nok kan kjenne seg igjen i denne kvelden.
01:40 Konserten er over og vi rigger ned. Heldigvis så skal utstyret stå på Onkel Blaa over natta, så vi blir ferdige ganske raskt.
02:22 Klare for hjemreise etter nedrigging og litt prating med kjente og ukjente.
02:53 Stopper på Texaco på Bekkelaget (som den het før) for pølse.
23.00 – 03.00 Det som skjer på MIR blir på MIR (og pubene i området)
03:17 Hjemturen fortsetter.
04:15 Hjemme. Hele stuntet tok dermed temmelig nøyaktig 12 timer. (Hvis man ser bort i fra de som har kjørt utstyr til og fra. De holder på i et døgn).
Det er nok flere forskjeller enn likheter mellom rockemusikere og testledere:
Rockemusikere kan drikke alkohol på jobb, har uregulert og ukurant arbeidstid, jo mere man “bråker” og “danser” jo bedre, folk kommer for å se og høre hva man gjør mens de nyter en øl, har mye bæring og sjauing, er dårlig betalt, har ulønnede forberedelser, får jevnlig applaus (hvis fortjent), er mer tilbøyelig til å bygge seg opp et lettere oppblåst ego og må ha evner og kunnskap innenfor musikk. En dose artisteri er også en fordel.
Men for å lykkes nogenlunde kreves det også planlegging, ledelse, struktur, leveransepresisjon, gjennomføringsevne, engasjement, innsats, kreativitet, krisehåndtering, selvdisiplin, sosiale skills og teamwork.
Så det å få et team til å fungere har mange likhetstrekk med det å få et band til å fungere.
Både rockemusikeren og testlederen må både ha oversikt og øyne/ører for detaljer.
Den største forskjellen er vel at “kontoret” til rockemusikeren oftest er en offentlig scene med skjenkebevilling, det er det bare et fåtall testledere forunt.